dimecres, 15 de desembre del 2010

VA D'INTEL·LIGÈNCIES...



(Aquesta imatge està extreta de losdelpueblo.com)

Avui a classe de Psicologia de l’Educació hem estat parlant de les intel·ligències múltiples de Gardner. Després de la lectura d’aquestes, m’ha sorgit una sèrie de reflexions i vull posar en pràctica la intel·ligència intrapersonal per conèixer una mica les intel·ligències que jo penso que tinc més desenvolupades, ja que penso que tothom o molta gent en té de totes una mica encara que desenvolupa unes més que altres. Les intel·ligències de H.Gardner són:

- La intel·ligència intrapersonal: capacitat per conèixer-se un mateix, autorreflexió,...

- La intel·ligència interpersonal: comprendre als altres i interactuar amb ells,...

- La intel·ligència lògico-matemàtica: percebre models i relacions lògiques, plantejar i resoldre problemes matemàtics

- La intel·ligència lingüístico-verbal: comunicar-se de manera eficaç, formular el pensament en paraules, utilitzar el llenguatge de manera correcta,...

- La intel·ligència musical: captar sons, tons, timbres i ritmes diferents

- La intel·ligència visual-espaial: pensar en tres dimensions, transformar, ser sensible al color, la línia, la forma,...

- La intel·ligència corporal-cinestèsica: expressar idees amb el cos, expressar idees i sentiments, ...

- La intel·ligència naturalista: tenir sensibilitat envers l’entorn natural, admirar la flora i fauna, habilitat per tenir cura i interactuar amb els éssers vius, conrear plantes,...

Després d’haver esmentat una mica per damunt les diferents intel·ligències de Gardner (Daniel Goleman afegeix també la intel·ligència emocional: capacitat de reconèixer els sentiments propis i els dels altres i l’habilitat per manejar-los), m’analitzaré a mi mateixa.

En primer lloc, crec que la intel·ligència intrapersonal l’estic treballant ara mateix. El blog que estam fent per la carrera ens serveix una mica d’eina per treballar-la, ja que se’ns demana que posem les nostres reflexions i opinions de manera que has de fer una petita introspecció per tal de poder escriure allò que pensem o que volem expressar.

La intel·ligència interpersonal és una intel·ligència que fa uns anys no gaudia de tenir-la i era molt “tancada”. Afortunadament, aquests darrers anys la he estat treballant i puc dir que ja la domino una mica, encara que sempre hi ha situacions que no sé com interactuar amb els altres, per exemple.

En tercer i quart lloc, les intel·ligències lògico-matemàtica i lingüístico-verbal són dos intel·ligències que crec que més o menys les tinc desenvolupades, ja que sempre m’han agradat aquests dos àmbits, més la segona que la primera (m’agrada conèixer noves llengües: sé català, castellà, una mica d’anglès, vaig fer batxiller d’humanitats amb llatí i grec, he estat aprenent japonès i italià, vaig fer francès – encara que només dos anys perquè la metodologia que s’utilitzava no em motivava-,...).

La intel·ligència musical crec que és una de les intel·ligències que tinc més desenvolupades. M’agrada molt la música i a la meva família hi ha molta “cultura musical” i crec que aquest fet a afavorit aquest desenvolupament. Normalment jo canto, ballo, toco la guitarra, ara estic aprenent flauta travessera,...

La intel·ligència visual-espaial em costa bastant. Amb l’assignatura d’Educació Artística i Estètica. Fonaments de l’Art Plàstic i Visual m’he adonat d’aquesta mancança alhora de veure les formes sobretot, encara que m’esforço en aquesta assignatura per tal de millorar aquestes habilitats.

Una altra intel·ligència, la corporal-cinestèsica, crec que, igual que la interpersonal, l’estic treballant ara, cada vegada més. És cert que m’agrada el teatre i tot el tema relacionat amb l’actuació (cada any fem un teatre, a casa fem parodies de sèries,...) però per poder fer-ho he anat perdent la vergonya a expressar els sentiments sense por. Me’n record que quan jo veia l’obra de teatre deia les meves frases sense posar-hi molta emoció i ara que sóc la ajudant/directora intent que els nens actuïn expressant allò que fan, i perquè ells ho vegin jo ho vaig primer i ho faig amb molt de sentiment i emoció, representant allò que vull expressar (o això crec...jajaja).

Finalment, la intel·ligència naturalista és una altra que poc a poc estic treballant encara que crec que em queda molt. A casa sempre hem tingut animalets que anaven i venien perquè els deixem lliures (els agafem ferits, els curem i els deixem) però també tenim alguns de permanents (ara mateix tenim peixos, tortugues, un lloro i un canari) i m’agrada fer-me cura d’ells (netejar les gàbies, posar-los el menjar,...). A més a més, a casa tenim el jardí que hem de regar i cuidar. Normalment jo no em faig càrrec d’aquesta part, ho fa el meu pare o l’àvia, però si que algun cop ho he fet jo, però aquesta part no la gaudeixo tant com amb els animals. En general m’agraden les flors, el camp, la muntanya (fem moltes excursions al camp, al bosc i a la muntanya en família, els caps de setmana) i gaudeixo molt però penso que encara no tinc aquesta estima profunda. A casa casi no reciclem perquè com són molts és un caos, encara que si tenim ampolles de vidre o capses de cartró, etc, ho portem al contenidor de reciclatge.

Així que, després d’haver reflexionat sobre les diferents intel·ligències que posseeixo, puc confirmar allò que he dit abans: penso que tenim totes les intel·ligències però que algunes les tenim més desenvolupades que unes altres.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada